A tanítás csoportokban történik (rendszere tömeggel foglalkozik, de a konkrét szituációkban csoportokról beszélünk).
-
Az andragógiában kis, vagy nagycsoportban, illetve egyénileg történik az oktatás. (Kiscsoport: 4-10 fő)
-
Csoport jellemzői:
-
Emberek együttese
-
Létszáma, amely – nem pontosan – behatárolható
-
Időben és térben együtt vannak huzamosabb ideig (nem behatárolható).
-
Létezik csoport kohézió (összetartás), amely lehet pozitív vagy negatív és az együttlét hozza létre.
-
Van közös cél és tevékenység
-
Vezetője,-i vannak, és struktúrája
-
-
Vezető lehet:
-
Formális: kívülről jön, a csoport élére állítják
-
Informális: a csoport hozza létre belülről
-
-
A pedagógusnak meg kellene találnia az informális vezetőit a csoportnak, mert azok viszik előre, fogják össze a csoportot.
Csoport szerkezete, struktúrája
-
Mo-on Mérei Ferenc nevéhez fűződik a csoportstruktúra. Szociometria = társas mérés
-
Adorno: szimpátia – csoportkohéziós erő
-
Csoportszervezet: mag, mag holdudvara, magányosak, a magból fejlődik ki a vezető
-
Egységes: a magányosok csökkennek, holdudvar sűrű
-
Közösség: nagyon koherens csoport nincsenek magányosak, (néha a csoport szinonímája is, de nem pontos)
-
Strukturális szempontból nem különböztetjük meg a közösségeket pl. etikai normák szerint (pl. terrorista csoport is az)
-
3. jelentése: erkölcsileg pozitív, koherens csoport
-
4. jelentése: városok, EU, stb.
Csoport-vezetési stílusok
-
a formális vezető szemszögéből – pedagógia, andragógia, itt a tanár az
-
Kurt Lewin kísérlete, az 1930-as években: 3 vezetési stílus, óvodai kísérlet, a feladat agyagfigurák készítése
-
Utasított keményen, jutalmazott és büntetett, szigorú, minden lépést meghatároz autoriter, önkényes
-
Laissez-faire, megengedő, nem utasít, nem büntet, de nem is dicsér
-
Demokratikus, együttműködő: mindenbe bevonta a csoport tagjait, közös döntések, ez időigényes
-
Az együttműködés mindenhol megvan, de az irányítása változik
-
Mi lett a csoport szerkezetével?
-
Több kemény mag, sokan a periférián
-
Spontán kemény magok
-
Nem voltak magányosok, voltak kemény magok de sűrű holdudvarral, mindenkinek voltak + kapcsolatai, ambivalenciák is
-
-
1 és 2-ban is megjelent az informális vezető, aki önkényes (pl. régi iskolai vigyázó)
-
Demokratikus csoportban nem jön létre agresszív informális vezető, mert a dem. légkörben tudják kezelni.
-
A legjobb eredményt az 1. hozta létre, majd a 3. és a 2. (itt alig volt értékelhető teljesítmény).
-
Az 1.-re példa a „versenyistálló suli“, a japán cégek: a te4ljesítmény garantált, de a légkör nem jó.
-
A demokratikus csoportban nevelt gyerekek pszichésen kiegyensúlyozottabbak, megoldható konfliktusokkal, a másik két csoportban voltak nem megoldható problémák, és torzult a személyiségük.
-
A felnőttoktatásban van egy eleve adott autoriter struktúra, de a tanár lehet együttműködő. A gazdasági jellegű ferldőokt. Nagyon autoriter.
-
Kiscsoport önként szerveződik pl. tanulókör Svédo-ban: anyagi juttatást is kapott, maguk választottak kívülről vezetőt formálist/ informálist. Ha nem voltak elégedettek elküldték, vagy önmaguk rotációs alaponadtak elő, ez már tisztán informális.