Andragógia

Andragógia - Bejegyzések, cikkek, blogok a felnőttek képzéséről

Andragógia blogok

Twitter

Andragógia RSS

Archívum

Csoportok vezetése

2010.05.09. 20:28 :: FLK

A tanítás csoportokban történik (rendszere tömeggel foglalkozik, de a konkrét szituációkban csoportokról beszélünk).
  • Az andragógiában kis, vagy nagycsoportban, illetve egyénileg történik az oktatás. (Kiscsoport: 4-10 fő)
  • Csoport jellemzői:
    • Emberek együttese
    • Létszáma, amely – nem pontosan – behatárolható
    • Időben és térben együtt vannak huzamosabb ideig (nem behatárolható).
    • Létezik csoport kohézió (összetartás), amely lehet pozitív vagy negatív és az együttlét hozza létre.
    • Van közös cél és tevékenység
    • Vezetője,-i vannak, és struktúrája
  • Vezető lehet:
    • Formális: kívülről jön, a csoport élére állítják
    • Informális: a csoport hozza létre belülről
  • A pedagógusnak meg kellene találnia az informális vezetőit a csoportnak, mert azok viszik előre, fogják össze a csoportot.
 
Csoport szerkezete, struktúrája
  • Mo-on Mérei Ferenc nevéhez fűződik a csoportstruktúra. Szociometria = társas mérés
  • Adorno: szimpátia – csoportkohéziós erő
 
 
 
 
 
  • Csoportszervezet: mag, mag holdudvara, magányosak, a magból fejlődik ki a vezető
  • Egységes: a magányosok csökkennek, holdudvar sűrű
  • Közösség: nagyon koherens csoport  nincsenek magányosak, (néha a csoport szinonímája is, de nem pontos)
  • Strukturális szempontból nem különböztetjük meg a közösségeket pl. etikai normák szerint (pl. terrorista csoport is az)
  • 3. jelentése: erkölcsileg pozitív, koherens csoport
  • 4. jelentése: városok, EU, stb.
 
Csoport-vezetési stílusok
  • a formális vezető szemszögéből – pedagógia, andragógia, itt a tanár az
  • Kurt Lewin kísérlete, az 1930-as években: 3 vezetési stílus, óvodai kísérlet, a feladat agyagfigurák készítése
    1. Utasított keményen, jutalmazott és büntetett, szigorú, minden lépést meghatároz  autoriter, önkényes
    2. Laissez-faire, megengedő, nem utasít, nem büntet, de nem is dicsér
    3. Demokratikus, együttműködő: mindenbe bevonta a csoport tagjait, közös döntések, ez időigényes
  • Az együttműködés mindenhol megvan, de az irányítása változik
  • Mi lett a csoport szerkezetével?
    1. Több kemény mag, sokan a periférián
    2. Spontán kemény magok
    3. Nem voltak magányosok, voltak kemény magok de sűrű holdudvarral, mindenkinek voltak + kapcsolatai, ambivalenciák is
  • 1 és 2-ban is megjelent az informális vezető, aki önkényes (pl. régi iskolai vigyázó)
  • Demokratikus csoportban nem jön létre agresszív informális vezető, mert a dem. légkörben tudják kezelni.
  • A legjobb eredményt az 1. hozta létre, majd a 3. és a 2. (itt alig volt értékelhető teljesítmény).
  • Az 1.-re példa a „versenyistálló suli“, a japán cégek: a te4ljesítmény garantált, de a légkör nem jó.
  • A demokratikus csoportban nevelt gyerekek pszichésen kiegyensúlyozottabbak, megoldható konfliktusokkal, a másik két csoportban voltak nem megoldható problémák, és torzult a személyiségük.
  • A felnőttoktatásban van egy eleve adott autoriter struktúra, de a tanár lehet együttműködő. A gazdasági jellegű ferldőokt. Nagyon autoriter.
  • Kiscsoport önként szerveződik pl. tanulókör Svédo-ban: anyagi juttatást is kapott, maguk választottak kívülről vezetőt formálist/ informálist. Ha nem voltak elégedettek elküldték, vagy önmaguk rotációs alaponadtak elő, ez már tisztán informális.

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://andragogy.blog.hu/api/trackback/id/tr591986759

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása