Andragógia

Andragógia - Bejegyzések, cikkek, blogok a felnőttek képzéséről

Andragógia blogok

Twitter

Andragógia RSS

Archívum

Andragógia alapok

2010.05.09. 20:21 :: FLK

Andragógia= aner/androsz - felnőtt férfi

paisz/paiszosz - gyermek

gógosz - vezetés
  • Felnőttvezetés az 1840-es években alakult ki, a vélemény az volt, hogy másképp kell tanítani a felnőtteket, de vannak közös vonások a pedagógiával.
  • Mikortól beszélünk felnőttről? A fejlődéslélektan felosztása szerint 22-23 éves kortól, a további fejlődés az eghyén tökéletesíti a környezettel való viszonyát
    • fiatal felnőttkor: 30-as évek elejéig
    • érett -”-: 40-es évek közepéig
    • középkorú -”-: 50-60-as évekig
    • öregedés kora
    • öregkor
    • aggkor
  • 23-25 éves korban fejeződik be a fiatalkor
    • befejeződik a biológiai érés – testarányok
    • 20-21 év: porcok elcsontosodása, ujjbegy, nyaki gerinc, bölcsességfog
    • nemi érés befejeződik: szülő/nemzőképes
    • pszichológiai feltételek: Maslow piramis, önállóság (érzelmi, emberi kapcsolatok, frusztráció feldolgozásának képessége)
    • társadalmi tényező: helye van a társadalmi munkamegosztásban, vagy a munkaerőpiacon
  • A pubertást mindenki nehezen éli meg, jellemzőek a leszakadási tendenciák. Nem elvegyülés, hanem különbözés, szexuális feszültségek, konfliktusok a jellemzőek.
  • Felnőttkor:
    • Ifjú felnőttkor válsága – nem tudunk változtatni, megmerevedés
    • Öregedés válsága – 60 éves kor körül, nyugdíjazás, klimax, potenciacsökkenés, életvég élménye, bizonytalanság. Az andragógia programot ad ebben a korban is, és ezzel segít.
  • Tudnak-e tanulni a felnőttek?
    • 1890-es években James írása szerint 25 éves kor fölött az emberek nem tudnak tanulni, kiváncsiságuk a múlté, érdeklődésüket a szokás és a rutin irányítja.
    • Thorndike kísérletet kezdett az 1920-as években, megvizsgálta az emberek tanulási képességeit, érzékelési, gondolkodási, memória és megértési képességeit. Megállapította, hogy James-nek igaza volt. A relatív regresszió viszonylagos hanyatlása a tanulási képességnek. Visszatér egy korábbi tanulási képességhez, állapothoz – Ha tanulási tréningben van az egyén, tehát folyamatosan tanul, akkor a hanyatlás később következik be és lassabb. A képességek specializálódnak, a szakmán belüli tanulási képesség nem hanyatlik úgy.
    • Szewczuk szerint a felnőttkori tanulásnál a fáradtság az oka a nehézségnek.
    • A felnőttképzés egy sajátos formája a Manréza, itt ki lehet kapcsolni a fáradtságot (Loyola Ignác Manrézába vonult)
    • Időszerkezetek problémája: mit csinálnak az emberek szabadidejükben?
      • Közvéleménykutatás szabadidő vizsgálata ( a KSH-ban minden évben elkészítik a magyar társadalom időmérlegét)
    • Kezdetben a felnőttoktatást a szabadidejükben gondolták végezni, de kiderült, hogy nem csak a szabadidejükben tanulnak.
      • A tanuláshoz fontos a megfelelő elhelyezés
 
  • Munkán kívüli tevékenység:
    • közlekedés és a ráfordított idő
    • a környezet rekreációjára, újratermelésére fordított idő
    • önmagunkra fordított idő
  • A munkaidő a legkevésbé mozgatható. A többi tevékenységet is el kell végezni, de már van lehetőségünk átcsoportosítani a feladatokat, van dinamikája. A szabadidőben bármit lehet tenni.
  • Feknőtteknél jellemző a munka melletti tanulás (felhasználják a szabadidőt), és a munka helyetti tanulás is (pl.a munkanélküliek esetében). Munka helyett tanulásnál nincs mentesítve a munkán kívüli feladatok alól. Járulékos tanulás – amikor nem tudjuk, hogy tanulunk.
  • Munka melletti tanulásnál fontos az időbeosztás – bár az időszerkezetben való elhelyezés állandó harcot jelent, – és fontos a motiváció.
  • Indítékok: (együtt is megjelenhetnek)
    • Egzisztenciális: életfenntartás megtartása, javítása (ez a legerősebb)
    • Presztízs, tekintély: család, baráti kör, munkahelyi közösségben megjelenhet az elvárás, a tudás, a végzettség iránt. Ha teljesítjük az elvárást, megszilárdul a helyünk a csoportban, ha nem a perifériára szorulunk, esetleg kiesünk a körből.
  • A kulturálódás közben kialakulhat a művelődés igénye, a tanulás öröme (intellektuális igény).
  • Bár a tanulási képességek hanyatlanak, de lehet tanulni felnőttkorban is.

 

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://andragogy.blog.hu/api/trackback/id/tr491986724

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása