Andragógia= aner/androsz - felnőtt férfi
paisz/paiszosz - gyermek
gógosz - vezetés
- Felnőttvezetés az 1840-es években alakult ki, a vélemény az volt, hogy másképp kell tanítani a felnőtteket, de vannak közös vonások a pedagógiával.
- Mikortól beszélünk felnőttről? A fejlődéslélektan felosztása szerint 22-23 éves kortól, a további fejlődés az eghyén tökéletesíti a környezettel való viszonyát
- fiatal felnőttkor: 30-as évek elejéig
- érett -”-: 40-es évek közepéig
- középkorú -”-: 50-60-as évekig
- öregedés kora
- öregkor
- aggkor
- 23-25 éves korban fejeződik be a fiatalkor
- befejeződik a biológiai érés – testarányok
- 20-21 év: porcok elcsontosodása, ujjbegy, nyaki gerinc, bölcsességfog
- nemi érés befejeződik: szülő/nemzőképes
- pszichológiai feltételek: Maslow piramis, önállóság (érzelmi, emberi kapcsolatok, frusztráció feldolgozásának képessége)
- társadalmi tényező: helye van a társadalmi munkamegosztásban, vagy a munkaerőpiacon
- A pubertást mindenki nehezen éli meg, jellemzőek a leszakadási tendenciák. Nem elvegyülés, hanem különbözés, szexuális feszültségek, konfliktusok a jellemzőek.
- Felnőttkor:
- Ifjú felnőttkor válsága – nem tudunk változtatni, megmerevedés
- Öregedés válsága – 60 éves kor körül, nyugdíjazás, klimax, potenciacsökkenés, életvég élménye, bizonytalanság. Az andragógia programot ad ebben a korban is, és ezzel segít.
- Tudnak-e tanulni a felnőttek?
- 1890-es években James írása szerint 25 éves kor fölött az emberek nem tudnak tanulni, kiváncsiságuk a múlté, érdeklődésüket a szokás és a rutin irányítja.
- Thorndike kísérletet kezdett az 1920-as években, megvizsgálta az emberek tanulási képességeit, érzékelési, gondolkodási, memória és megértési képességeit. Megállapította, hogy James-nek igaza volt. A relatív regresszió viszonylagos hanyatlása a tanulási képességnek. Visszatér egy korábbi tanulási képességhez, állapothoz – Ha tanulási tréningben van az egyén, tehát folyamatosan tanul, akkor a hanyatlás később következik be és lassabb. A képességek specializálódnak, a szakmán belüli tanulási képesség nem hanyatlik úgy.
- Szewczuk szerint a felnőttkori tanulásnál a fáradtság az oka a nehézségnek.
- A felnőttképzés egy sajátos formája a Manréza, itt ki lehet kapcsolni a fáradtságot (Loyola Ignác Manrézába vonult)
- Időszerkezetek problémája: mit csinálnak az emberek szabadidejükben?
- Közvéleménykutatás szabadidő vizsgálata ( a KSH-ban minden évben elkészítik a magyar társadalom időmérlegét)
- Kezdetben a felnőttoktatást a szabadidejükben gondolták végezni, de kiderült, hogy nem csak a szabadidejükben tanulnak.
- A tanuláshoz fontos a megfelelő elhelyezés
- Munkán kívüli tevékenység:
- közlekedés és a ráfordított idő
- a környezet rekreációjára, újratermelésére fordított idő
- önmagunkra fordított idő
- A munkaidő a legkevésbé mozgatható. A többi tevékenységet is el kell végezni, de már van lehetőségünk átcsoportosítani a feladatokat, van dinamikája. A szabadidőben bármit lehet tenni.
- Feknőtteknél jellemző a munka melletti tanulás (felhasználják a szabadidőt), és a munka helyetti tanulás is (pl.a munkanélküliek esetében). Munka helyett tanulásnál nincs mentesítve a munkán kívüli feladatok alól. Járulékos tanulás – amikor nem tudjuk, hogy tanulunk.
- Munka melletti tanulásnál fontos az időbeosztás – bár az időszerkezetben való elhelyezés állandó harcot jelent, – és fontos a motiváció.
- Indítékok: (együtt is megjelenhetnek)
- Egzisztenciális: életfenntartás megtartása, javítása (ez a legerősebb)
- Presztízs, tekintély: család, baráti kör, munkahelyi közösségben megjelenhet az elvárás, a tudás, a végzettség iránt. Ha teljesítjük az elvárást, megszilárdul a helyünk a csoportban, ha nem a perifériára szorulunk, esetleg kiesünk a körből.
- A kulturálódás közben kialakulhat a művelődés igénye, a tanulás öröme (intellektuális igény).
- Bár a tanulási képességek hanyatlanak, de lehet tanulni felnőttkorban is.